150 W

Jeg har en lampe som kan bruke lyspære på max 150W. Etter rask sjekk akkurat nå – i skrivende stund – så har jeg faktisk to lamper som kan ha så sterk lyspære. Utfordringen er at jeg ikke finner noe sted som selger sånne. Det er max 100W tilgjengelig.

Undertegnede lurer nuh på å løse lysproblematikken ved å bruke

2x60W og 1 x30W. Man kan da regne, tross alt.

Det må da være mulig å seriekoble slikt?

*jah, jeg har aldri påstått at lindis har et lyst hode*

18 kommentarer (+add yours?)

  1. trulte
    jan 18, 2009 @ 20:37:51

    Det står jo max da, trenger ikke å bruke max vettu…. ;oD

    PS! Er det svenske lamper? Svenskene har jo ofte litt ukurante størrelser på ting og tang….hehe.

    Svar

  2. lindis
    jan 18, 2009 @ 20:53:10

    njæ, jeg skjønner jo at man ikke MÅ bruke 150W, men jeg vil det. Det er så mørkt her, og i stedet for å måtte kjøpe meg enda en lampe…så tenkte jeg:
    lyspære!
    *k9z*

    Svar

  3. trulte
    jan 18, 2009 @ 21:52:43

    Kan jo kanskje supplere med noen telys? ;oD Litt kos det da….

    Svar

  4. lindis
    jan 18, 2009 @ 22:01:41

    hehehe…hva med en fakkel? Bare sånn i ren lykkedemonstrasjon?!

    Svar

  5. Luringen
    jan 18, 2009 @ 23:21:07

    Sånn helt seriøst kunne du sikkert bestille det fra en slik en el-butikk eller noe. På den annen side, håper ikke det blir så sterkt lys på lindis som i den nye operaen. Leste en artikkel om den nye sjefen der, han sa at den store lysekronen har så kaldt lys at alle de fjonge, sminkede damene ser ut som blå smurfer. Tenk på det du.

    lindis sier: bestille? Alt for enkelt ;)
    Lindis liker ordentlig lys når det først skal være lyst. Skumring er dumt. I hvertfall innendørs.
    hehe…blå smurfer blir nok det eneste jeg kommer til å forbinde med operaen heretter. Ikke at jeg vanligvis går og tenker så mye på akkurat den. Operaen altså.

    Svar

  6. Siri
    jan 19, 2009 @ 00:32:55

    kan du ikke bare sette opp en ….. fakkel? ;D

    lindis sier: jo, jeg var inne på tanken om en ren lykkedemonstrasjon :D

    Svar

  7. ikkeborg
    jan 19, 2009 @ 00:38:11

    Det burde da vel kanskje gå ann? Fordi det høres da jo litt logisk ut når man regner på det.


    lindis sier: ja, sant regnestykket går opp? Det er mer gjennomføringen jeg kjenner meg litt usikker på :)

    Svar

  8. Catalyzator
    jan 19, 2009 @ 13:39:00

    Hmmmmm…. Men dersomatte du tar kontakt med et profft elektrofirma (sånne som innstallerer elektriske tingester i nye boliger osv) så veit de sikkert hvor du kan få tak på sånne overopplyste lysende pæredingser :) Eller skriv en meil til lampefabrikken / lampeleverandøren / lampeimportøren … det står sikkert noe adresseting på en lapp på lampa enellerannen plass…. Gudd Løkk :D

    lindis sier: det er faktisk IKEA, men ikke engang de hadde 150W sist jeg var innom.

    Svar

  9. Catalyzator
    jan 19, 2009 @ 13:43:22

    PS…. Dersom du får tak på slike sparepærer så holder det med 36 watt sånn omtrent for å oppnå tilsvarende 150 watt (muligens mindre på grunn av proporsjonal lysstyrkeøkning osv) lysstyrken du ønsker…..


    lindis sier: hehe, du er visst bedre i regning enn meg! Jeg har sjekket sparepærer også, men fant ingen ting som tilsvarte særlig mer enn 40W. Skal sjekke i det store utlandet Sverige til helgen tenker jeg :)

    Svar

  10. Snublefot
    jan 19, 2009 @ 20:22:03

    …å det å spare strøm er kjedelig… men selv synes Snuble at dempet belysning er en strålende ting… meget flatterende…

    Takk for sist forresten, det var strålende koselig å møte deg :0) selvom jeg jo altså er BITTELITT treg til å formidle om dagen/natten og nettet er ikke et nett – det er noe med masse huller i og i de hullene ramler man ut liksom…

    lindis sier: hei hei :) Koselig å møte deg også, selv om jeg STERKT misliker at du driver og sikler sånn over selveste herr Nordberg(fnis…bare tuller selvfølgelig!) :)
    Var uten nett i 3-4 uker her selv, så har ikke akkurat rukket å områ meg i blogger eller annet nettliv noe srælig. Men før eller senere kommer jeg muligens sterkere tilbake. Samtidig med Snuble muligens?’

    Svar

  11. Valkyriana
    jan 19, 2009 @ 22:06:14

    Jeg tenker det nok er vanskelig å få tre pærer i to uttak, så hva om du heller kobler lampene sammen og kjøper én pære på 300W? Det burde løse saken, tenker jeg! -Call me Miss Fix-It! *stolt*

    Svar

  12. lindis
    jan 19, 2009 @ 23:20:53

    HAHA..jamen altså, hvor i all verden får man så tak i en på 300W? Det hadde jo vært helt genialt, for da kunne jeg jo bare saget den i to deler, sant?
    Miss Fix-It it is from now :D

    Svar

  13. Ulme
    jan 19, 2009 @ 23:41:36

    Men……., hvor godt lys trenger du egentlig? Egentlig, liksom. Liksom.. :-)

    Svar

  14. lindis
    jan 19, 2009 @ 23:53:57

    Ganske godt lys. Jeg har tretak her, det suger lys. Altså det gjør at det virker mørkere. Så derforatten. Forslag til hvem som selger 150W??

    Svar

    • lai borg
      sept 08, 2009 @ 10:55:37

      biltama skal ta inn sparepære som tilsvarer 150 w etter gammelt mål

      Svar

  15. Luringen
    jan 20, 2009 @ 00:00:51

    Eh, du er vel ikke inne i slike lysfontener og slikt?

    lindis sier: haha, absolutt ikke! lindis er totalt realist fra morgen til kveld!

    Svar

  16. Snublefot
    jan 20, 2009 @ 02:25:24

    Hva med å male taket?
    Jeg er liksom litt inne i alternative løsninger modus…
    Ja, altså siden det var taket som slukte lys altså…
    alternativt kan du jo feste lampen på gulvet – da blir det mye vanskeligere for taket å sluke…

    nå må jeg altså se til å legge meg hører jeg…
    Juppsi!

    Svar

  17. lindis
    jan 27, 2009 @ 19:03:12

    jo, male taket, kanskje, men jeg leier bare, så gidder ikke anstrenge meg så veldig. Lettere med en lampe liksom :)
    hehe, eller selvfølgelig aller enklest å feste lampen i gulvet som Snuble herself foreslår :D

    Svar

Legg igjen et svar

Din e-post vil ikke bli publisert.

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>